- Вісім тисяч доларів за пару кросівок!

- Даю десять!

- Даю дванадцять!

Купівля і подальший продаж ексклюзивних кросівок - це вже не просто хобі, а справжній прибутковий бізнес. А лише тридцять років тому подібною діяльністю займалися лічені одиниці ентузіастів.

У 80-х роках зростає популярність хіп-хопу, в житті американців з'являється Майкл Джордан, а слідом за ним і його іменна лінійка взуття від Nike - Air Jordan. Симбіоз цих факторів дає новинкам популярність на вулиці. Різна форма і забарвлення взуття, а також обмежена пропозиція певних кольорів, спонукають перших колекціонерів платити великі суми за можливість володіти ексклюзивом.

4 причини почати колекціонувати кросівки

Згодом кросівки стають показником високого статусу - відомі люди починають з'являтися в них на публіці. Слідом до наростаючого снігового кому приєднюється молодь - саме так зароджується цей культурний рух. З'являються люди, які колекціонують кросівки, стежать за новинками і вміють відрізняти підробку від оригіналу. Виникає навіть спеціальний термін для таких людей - "снікерхед".

4 причини почати колекціонувати кросівки

Згідно з даними інвестиційного банку Cowen, світовий ринок перепродажу кросівок оцінюється в 2 мільярди доларів, а в найближчі п'ять років цифра досягне 6 млрд.

StockX - найбільший майданчик для торгівлі кросівками в США, заснований в 2015 році, а вже в 2020 оцінений в 1 мільярд доларів. Він виконий на зразок Світової організації торгівлі, де у кожної пари кросівок є свої котирування, які можуть як падати, так і рости. І саме завдяки таким сайтам індустрія перепродажу кросівок впевнено йде вперед.

Ну що ж, давайте подивимося які є причини почати колекціонувати кросівки.

#1 Це принесе вам гроші!

Ціна кросівок Jordan 5 Retro Trophy Room University Red (F&F) на ринку перепродажу сьогодні стартує від 4500$ і доходить до 7500$, а це на 3000% більше ціни роздрібного продажу. А ось за пару Jordan 1 Retro High Dior вже просять близько 12 тисяч доларів, хоча вони буквально тільки-тільки надійшли на ринок з ціною в 2000$ за пару. Найпопулярніша модель на сайті - Nike Air MAG Back To The Future (2016). У таких літав Марті Макфлай, і коштує ця пара 35 000 доларів.

Nike Air MAG Back To The Future (2016) - в них літав Марті Макфлай, і коштує ця пара 35 000 доларів

Подібні суми добре показують, який розвиток пройшов світ колекціонування кросівок, як він переріс рівень простого хобі і став мейнстрімом, бізнесом, хайпом. Це природний шлях і в цьому немає нічого поганого. Коли колекціонер взуття бачить перед собою обмежену в кількості бажану модель, він розуміє, що потрібно брати дві пари. Чому? Таке взуття має зрости в ціні, в результаті друга пара окупиться, ще й заплатить за першу. Люди усвідомили економічний потенціал цієї галузі, таким чином давши їй можливість розвинутись в повноцінний ринок.

#2 Це весело! Спілкуйтесь

Можливість спілкування - одна з причин колекціонування кросівок

Є категорія людей, яким не подобається, що заробіток з перепродажу кросівок став єдиним стимулом у цій справі. Для них набагато важливішими є інші аспекти колекціонування: їм цікаво спілкуватись, ділитися досвідом, знайомитись з різними людьми; їхня мотивація - це повага до історії і любов до прекрасних речей. Погодьтесь, не так вже й багато існує захоплень, в яких можна отримати як емоційні, так і фінансові вигоди. Гроші - це важливо, але не варто все зводити виключно до них.

Кількість пар певної моделі кросівок - це ключовий фактор у перепродажі. Досвідчені професіонали займаються тільки культовими моделями, навколо яких є постійний ажіотаж або по простому - хайп. Таку пару можна купити за 100-200 доларів, а потім перепродати за 1000$ і більше. Але такі угоди не можуть відбуватися постійно, основа цього бізнесу - прибутковість в 10-20 доларів з однієї пари. Щоб отримувати пропозиції в цій справі потрібно витратити багато часу на побудову відносин з Вашими потенційними клієнтами.

#3 Це культурно! Долучайтеся до мистецтва

Колекціонування кросівок - теж мистецтво

Існує більш надихаючий сегмент, в якому кросівки - це актив, який буде оцінений в довгостроковій перспективі. Таке взуття вважається найбільш найцінним, бо воно створене за участю відомих художників. Візьмемо для прикладу Nike Craft Mars Yard 1.0, до створення яких доклав руку відомий скульптор Том Сакс (Tom Sachs). Продажі почалися в 2012 році, а початкова ціна була 390$. Зараз їх вартість доходить до 6000 доларів.

Інший приклад - співпраця бренду adidas з відомим художником Даніелем Аршамом (Daniel Arsham) і їх спільний плід - Future Runner 4D. Стартова ціна в 2018 році була 450$, але вже дуже скоро вона виросла в чотири рази.

Future Runner 4D - Стартова ціна 450$, але вже дуже скоро вона виросла в чотири рази

Ці кросівки незвичайні, тому що їх мало, і тому що в кожній парі закладена робота художників - вони унікальні, а це є цінним для колекціонерів. У той же час зовсім не обов'язково, щоб взуття було працею виключно відомого художника, або мало дуже привабливий вигляд і підходила для повсякденного носіння.

У березні 2020 на аукціоні Heritage за 10 000 доларів як «міське мистецтво» були продані білі зношені кросівки, які видавали співробітникам Apple в 90-х роках.

#4 Це захоплююче! У кожної пари - своя історія

Як і в мистецтві, в колекціонуванні взуття важливу роль відіграють історії, вони підвищують цінність продукту. Історія може змусити Вас поринути у спогади, викликати ностальгію, пов'язану з певним спортсменом, або Вас зацікавить загадка конкретного дизайнера. Хіба не цікаво, чому творіння Вірджіла Абло настільки популярні і затребувані?

Такий інтерес може підвищуватися і за рахунок впливу або поведінки відомих спортивних або музичних особистостей. Відомий репер Тревіс Скотт (Travis Scott) отримав іменні кросівки від Nike, але при цьому він може взути п'ятнадцятирічні кросівки і ціна на такі миттєво злетить з 500 до 2000 доларів. Так, матеріали і якість важливі, але набагато більше цінуються історії.

Відомий репер Тревіс Скотт (Travis Scott) отримав іменні кросівки від Nike, але при цьому він може взути п'ятнадцятирічні кросівки і ціна на такі миттєво злетить з 500 до 2000 доларів

Важливий фактор - дефіцит: люди можуть гідно оцінити розкішні спортивні кросівки нарівні з більш доступним взуттям від відомих брендів, але для цього їх пропозиція повинна бути дійсно обмежена. Ціни багатьох люксових брендів засновані на вигаданому, а не реальному дефіциті, тому при інвестуванні у взуття потрібно про це пам'ятати. Варто звернути увагу і на те, з якою швидкістю колекція буде розпродана: якщо цього не відбудеться миттєво - це, безсумнівно, вплине на довгострокову оцінку інвестицій.

Які кросівки колекціонують найчастіше?

Якщо Ви всерйоз задумалися про інвестиції подібного роду, ось п'ять моделей, на які варто звернути свою увагу прямо зараз:

Кросівки Air Jordan 1 High OG Dior

Кросівки Air Jordan 1 High OG Dior - це найочікуваніша новинка року, про неї вже згадувалося вище. П'ять мільйонів людей зареєструвалися тільки для того, щоб мати шанс купити їх, і це при тому, що тираж цього взуття - 13 000 примірників. Це той рідкісний екземпляр, коли всі зірки зійшлися: функціональність, мода і ностальгія. Наважилися б ви купити їх?)

Кросівки Nike Air Zoom Alphafly

Кросівки Nike Air Zoom Alphafly - Еліуд Кіпчоґе (Eliud Kipchoge) оцінив дану модель, коли пробіг марафон менш ніж за дві години. Високий рівень технологій, незвичайний дизайн, а також суперечки між людьми, які звинувачують Nike в наданні несправедливої переваги для бігунів і позиціонуванням самої компанії як «змінимо правила гри» - роблять цю пару дуже привабливою.

Кросівки Off-White x Air Jordan 5 «Sail»

Кросівки Off-White x Air Jordan 5 «Sail» - колекцію створив Вірджіл Абдо (Virgil Abloh), а його взуття часто користується попитом.

Кросівки Adidas Yeezy Foam Runner

Кросівки Adidas Yeezy Foam Runner - футуристична і дуже незвичайна пара, з моменту випуску в кінці червня за 75$ вона вже встигла підскочити в ціні в 6 разів.

Кросівки Shawn Stussy x Dior B23 High Top

Кросівки Shawn Stussy x Dior B23 High Top - має великий потенціал, так як створена культовим дизайнером Dior.

Частка Nike на ринку перепродажу кросівок становить 95% - абсолютна монополія і домінування. У цьому бізнесі все досить просто - є пропозиція і є попит, але американський гігант дуже вдало керує попитом, обмежуючи випуск і поширення певних моделей взуття. Люди готові платити великі гроші тільки тому, що якийсь конкретний екземпляр дуже рідкісний, а значить цінний. Як і будь-який інший вид колекціонування - це справа затягує і запалює пристрасть всередині.

Бачите обмежену за кількістю пару кросівок Nike - беріть не роздумуючи! Повеселитися, познайомитися з новими людьми і заробити грошей - ось, що може Вам дати колекціонування кросівок. Але приєднуватися до цього руху, чи ні - вирішувати Вам.