Незважаючи на те, що найкращий баскетболіст в історії закінчив свою професійну кар'єру більше 10 років тому, одяг і взуття Jordan досі успішно продається, забезпечуючи компанії Nike колосальний прибуток.

У 1984 році вийшов фільм "1984", знятий за сюжетом культового роману Джорджа Оруелла (George Orwell), в якому автор викриває світ тотального контролю і абсолютної диктатури не тільки над діями людини, а й над його думками. В цьому ж році світ побачили перші чоловічі кросівки Jordan, котрі назавжди змінили обличчя баскетбольного взуття та баскетболу в цілому. З тих пір, взуття Jordan зайняло лідируючу позицію в сегменті спорту, отримавши звання "культового" і принісши компанії Nike і самому Майклу Джордану прибуток, про який в ті часи ніхто з індустрії спорту не смів навіть мріяти.

Історія, якої могло і не бути...

Майкл Джордан (Michael Jeffrey Jordan) - перспективний баскетболіст, який потрапив в NBA з університетської ліги (до цього грав за Університет Північної Кароліни в Чапел-Хілл (University of North Carolina, Chapel Hill)). У 1984 році взяв участь в драфті NBA, граючи під номером 3 за команду Chicago Bulls. У той же час, але в іншому місці, Nike (бренд спортивного одягу і взуття, котрий стрімко розвивався, проте був на той час ще мало відомий) побачив в Джордані щось більше, ніж просто гравця.

Переконати Майкла підписати спонсорський контракт саме з Nike було нелегко, так як сам баскетболіст віддавав перевагу взуттю Converse і Adidas. У кожного з вищеназваних брендів був шанс роздобути Джордана, але обидва з них поклали на стіл переговорів настільки маленьку суму грошей, що висхідна зірка прийняла рішення на користь орегонской взуттєвої фірми.

Перші кросівки Jordan, що назавжди змінили обличчя баскетбольного взуття

Після серії зустрічей, на яких не останню роль зіграла мама Джордана, обом сторонам вдалося зупинитися на пропозиції 5-річного контракту. За договором, щорічно на банківський рахунок Майкла повинно було надходити пів мільйона доларів. І це ще не все, адже представники Nike вирішили піти на безпрецедентний крок: мало того, що вони створили іменну лінію кросівок для свого зоряного баскетболіста, вони вирішили віддавати йому частину прибутку. З тих пір, в кишеню Джордана йде 25% від прибутку з продажу кожної пари кросівок. Саме це рішення перефарбувало кросівки Jordan в "колір диявола" - так як після нього мотивація Майкла зробити нові баскетбольні кросівки популярними піднялася на неймовірно високий рівень.

Новина про співпрацю Джордана і компанії Nike розлетілася по всіх куточках США. А легендарна модель Air Jordan в червоно-чорному кольорі лише посилила ефект.

В ті часи управління NBA забороняло баскетболістам виходити на поле в кросівках будь-якого кольору, крім білого.

Майкл ж коженого разу порушував це правило, виходячи на паркет в своїх червоно-чорних Air Jordan I. Вчинок не залишалася непоміченим, і керівництво NBA накладало на Майкла фінансові штрафи, а компанія Nike люб'язно їх оплачувала. Успішний маркетинг зробив свою справу, Джордан отримав прізвисько "бунтаря", який вирішив по-новому переписати правила гри в баскетбол, а "Заборонені" кросівки стали доступною мрією для багатьох баскетболістів. Саме ж слово "Заборонено" стало відправною точкою для першого рекламного ролика кросівок Air Jordan I:

Взаємовигідне співробітництво

Немає ніяких сумнівів, що бренд Air Jordan з'явився в потрібний час в потрібному місці. Рубіж 80-х і 90-х років був сприятливим грунтом для глобальних змін не тільки в Америці, але і у всьому світі. Глобалізація стрімко прискорилася, зачіпаючи всі види бізнесу, а Jordan став одним з її перших фірмових знаків.

Характерный логотип, на котором Джордан в прыжке с широко расставленными ногами и мячом в руке знал каждый, независимо от географической принадлежности и заинтересованности в спорте. Бренд стал в равной степени популярным среди жителей самых престижных районов Нью-Йорка и обитателей трущоб в странах третьего мира. Каждый мечтал о том, чтобы играть, как Jordan, быть звездой, как Jordan и носить то, что носит он.

Характерний логотип, на якому Джордан в стрибку з широко розставленими ногами і м'ячем в руці, знав кожен, незалежно від географічної приналежності і зацікавленості в спорті. Бренд став в рівній мірі популярним серед жителів найпрестижніших районів Нью-Йорка і мешканців нетрів у країнах третього світу. Кожен мріяв про те, щоб грати, як Jordan, бути зіркою, як Jordan і носити те, що носить Jordan.

Уже понад 20 років бренд Jordan приносить колосальний прибуток, і об'єктивно: якби не участь баскетболіста, Nike швидше за все не змогли б домогтися такого успіху на ринку баскетбольних кросівок або принаймні не створили б таку атмосферу навколо бренду. Серійні досягнення Джордана, який неодноразово приводив Chicago Bulls до різних титулів і перемог, давали постійний поштовх до розвитку бренду, але також якби не Nike, Майкл Джордан ніколи не заробив би таких великих грошей.

Jordan - історія баскетболу, написана кросівками

Jumpman - історія логотипу Jordan

За однією з версій, все почалося з фотографії, вдало зробленої людиною на ім'я Jacobus Rentmeester до статті для журналу LIFE в честь Олімпійських ігор в Лос Анджелесі 1984 року. Це був той час, коли Джордан навчався в університеті Північної Кароліни і ще не був пов'язаний контактами ні з однією з фірм.

Тоді сам він віддавав перевагу взуттю від брендів adidas і Converse, а на фото взагалі був взутий в кросівки New Balance!

Jumpman - історія логотипу Jordan

Пітер Мур (Peter Moore) - директор креативного департаменту Nike, натрапив на цю статтю в журналі LIFE і замовив подібну фотосесію, однак на цей раз Джордан був взутий в легендарні кросівки Air Jordan 1, пофарбовані в кольори Chicago Bulls.

Jumpman - історія логотипу Jordan

Пізніше, фотограф Jacobus Rentmeester подав до суду на компанію Nike за порушення авторських прав своєї творчості, однак справу було програно.

На перших двох моделях (Air Jordan 1 і Air Jordan 2) не було звичного нам логотипу Джампмена (Jumpman), його реалізували лише в Air Jordan 3, а за авторство легендарного логотипу в тому вигляді, в якому ми всі його знаємо, відповідальний ніхто інший, як уже знайомий нам творець кросівок Air Huarache - Тінкер Хатфілд (Tinker Hatfield).

Автор логотипу Jumpman - Тінкер Хатфілд

Майкл Джордан і Спайк Лі (Spike Lee) в рекламі кросівок Air Jordan 3.

Майкл Джордан і Спайк Лі (Spike Lee) в рекламі кросівок Air Jordan 3

Jordan сьогодні

Сьогодні лінія одягу і взуття Jordan виробляється компанією Jordan Company, що належить концерну Nike. Крім кросівок, призначених для гри в баскетбол, фірма займається взуттям в стилі streetwear і lifestyle. Сам Майкл Джордан вже давно не грає на професійному полі, проте колекції Jordan щороку встановлюють рекорди своєї популярності у всьому світі, а особливу увагу покупці, як зазвичай, приділяють кросівокам, в яких Джордан хоча б раз виступив в період своєї професійної кар'єри. Таких за час гри в Chicago Bulls налічується 18 з 28-и, представлених в колекції бренду.

Якщо Вам сподобався цей матеріал, просимо поділитися ним з Вашими друзями через одну із соціальних кнопок, розміщених нижче. Це дає нам стимул писати для Вас більше корисних статей;) Спасибі!

   
  

Автор блогу Роман Юрченко,

13 липня 2016 року