Привіт друзі! Думаємо, що любителі кросівок від Nike з назви вже зрозуміли, про що далі піде мова. На написання історії створення та розвитку фірми Nike нас наштовхнула куплена недавно книга "Продавець взуття" (оригінальна повна назва - Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike). Її автором є засновник всесвітньо відомого бренду Філ Найт (Phil Knight). Він не побоявся розповісти про всі помилки і курйози, що дуже оживляє розповідь. Одним словом, перебуваючи під враженням ми вирішили виділити основне і поділитися цим з Вами. Хочете дізнатися, як звичайна вафельница змінила історію спортивного взуття? Тоді вирушаємо в дорогу.

Все починалося з ідеї

Світ знає безліч мільйонерів, що починали будувати бізнес-імперії з нуля. "Людина за галочкою", як Найта називають багато, робив перші кроки з 50 доларами в кишені, позиченими у батька. Але насправді починалося все значно раніше в Орегонському університеті, де молодий чоловік був в команді бігунів на середні дистанції. Його тренером був Білл Бауерман (Bill Bowerman), який потім зіграв у розвитку "брендової галочки" одну з ключових ролей.

Білл Бауерман - тренер в команді бігунів на середні дистанції і Філ Найт

Зведені разом два любителі спорту довго і гаряче обговорювали необхідність нового виду взуття для спортсменів. Дана ніша не мала якісних кросівок за доступною ціною, і якщо професіонали чи багаті люди могли собі дозволити купити Adidas, то інші тренувалися в чому доведеться, що підвищувало травматизм.

Саме благородна мета двох молодих людей стала причиною появи Blue Ribbon Sports, яка спочатку спеціалізувалася на імпорті взуття з Японії, а не на виробництві власного. Укладений на батьківські 50 доларів договір з компанією Onitsuka (сьогодні - це бренд Asics) приніс величезну суму - 8000 доларів. Сталося це в 1964 році. Пізніше Білл скаже:

Я цінував гроші, як будь-хто інший, але я хотів, щоб моє життя вмістило в себе куди більше, стало б глибшим, ширшим, важливішим.

Зараз можна підвести підсумок - все вдалося. Проте в той момент офіс компанії розташовувався в гаражі, а магазином був старенький фургончик. Втім, перші кроки по завоюванню світу були зроблені.

Декілька цікавих фактів з історії

Щоб не втомлювати Вас просто сухою історією, ми підготували кілька цікавих фактів з життя Nike. Перший пов'язаний з назвою, яка в деяких країнах звучить як "Найк". Але насправді назва придумана Джеффом Джонсоном (Jeff Johnson), одним із співробітників компанії, в честь богині перемоги Ніки. Таким чином, правильним перекладом було б саме Ніка, але укорінену в народі назву вирішили не змінювати, і вона використовується навіть на сайті офіційного представництва компанії.

Богиня Ніка, в честь якої був названий бренд Nike

Не менш примітною є історія зі створенням логотипу Nike. Як розповідає сам Філ Найт, який став вже легендарним, swoosh йому абсолютно не сподобався, і він прямо запитав у розробника, Каролін Девідсон (Carolyn Davidson), що це за сопля? Але інші варіанти подобалися бізнесменові ще менше і, заплативши дівчині всього 35 доларів, він затверджує логотип як офіційний для першої партії, котра відправляється в Мексику. Слід зазначити, що пізніше помилка була усвідомлена, і Каролін була винагороджена по-королівськи. Вона отримала в дар частину акцій компанії і діамантову статуетку у вигляді соплі, як Філ Найт вперше назвав логотип.

Каролін Девідсон, яка створила легендарний логотип Nike

Незважаючи на те, що представники компанії позиціонують фразу "Просто зроби це..." зі спортом (адже багато рекордів встановлювалися саме з цими словами, що мелькали в думках зірок), існує зовсім інша, неофіційна версія. Пов'язана вона з ім'ям серійного вбивці Гарі Гілмора (Gary Gilmore). Кажуть, що Ден Уіден (Dan Wieden - один з власників рекламного агентства Vienna-Kennedy) натрапив на ці слова випадково, читаючи про розстріл злочинця, який сказав одному з членів розстрільної команди - "Just Do It". Правда це чи ні, дізнатися вже неможливо, але без сумніву - ці три слова принесли компанії Nike величезний успіх. Сам Ден, відповідаючи на питання, каже, що не розуміє, про що йде мова, адже він часто, влаштовуючи мозковий штурм недбайливим співробітникам, каже: "Просто зроби це!"

Фраза "Просто зроби це..." - "Just Do It" та неофіційна версія її створення

Читаючи історії про Nike, диву даєшся. Скільки було випадковостей, які виявилися доленосними. Одна з них - це поява легендарної технології Nike Air. Ви думаєте, це дітище безлічі технологів і дизайнерів компанії? Ні. Її придумав... авіаінженер Френк Руді (Frank Rudy). Він відразу прийшов в офіс Найк, але отримав жорстку відмову. Натхненний ідеєю чоловік не опустив руки і ходив від компанії до компанії, де одна відмова слідувала за іншою. Тоді він знову прийшов до Найта і, не добираючи слів, наполегливо став розповідати про систему амортизації кросівок, яка б продовжила їх життя. На цей раз Філ побачив перспективу вбудованої повітряної подушки, що з часом принесло багатомільйонні прибутки.

Історія появи легендарної технології Nike Air

Але, мабуть, найзабавнішою історією є винахід вафельної підошви, яка принесла компанії Nike широку популярність. За вікном був 1973 рік, Білл Бауерман сидів на кухні, пив каву і розглядав вафельницу своєї дружини. А далі прийшла ідея перенести рифлений рельєф кухонного приладу на підошву кросівок. Це дозволило не тільки полегшити їх, але також збільшити відштовхувальну силу при бігу. Прибуток обчислювався шестизначними сумами! Що сказати, геній може все. Навіть зробити з вафельниці взуття.

Білл Бауерман винайшов вафельну підошву, розглядаючи вафельницу своєї дружини

Сьогодні важко уявити, щоб кросівки Nike мали інший логотип або не закликали просто зробити це! Багато з нас носили або носять взуття з вафельною підошвою або ж насолоджуються технологією Nike Air. Читаючи ці курйозні та кумедні моменти, здається, що мільйони самі текли в руки улюбленців долі. Проте ж ні, чорні дні в житті Найта багатьох змусили б відступитися та опустити руки. Як кажуть ведучі: не перемикайтеся! Попереду ще багато цікавого! А для тих, кому хочеться дізнатися більше - читайте статтю 16 цікавих фактів про компанію Nike.

Зі щитом чи на щиті

У період з 1970-х по 1990-ті роки компанія розростається. У США Nike обганяє по продажах одвічного конкурента - Adidas. Розписувати 30-річну історію легендарного бренду Nike  досить складно як для автора цих рядків, так і для читача, тому приведу основні дати:

  • 1971 рік. Компанія Blue Ribbon Sports перетворюється в Nike.
  • 1972 рік. Дебют кросівок Moon Shoes з вафельною підошвою.
  • 1973 рік. Контракт зі Стівом Префонтейном (Steve Prefontaine) - першим професійним спортсменом, що представляє інтереси компанії.
  • 1977 рік. Розробка технології Nike Air, котра стала революційною у світі спортивного взуття.
  • 1978 рік. Вихід на світовий ринок і посилення позицій у світі спорту.
  • 1979 рік. Впровадження системи амортизації Tailwind. Бренд починає випуск власного спортивного одягу.
  • 1984 рік. На Олімпійських іграх у формі та взутті від Найк виступає 58 спортсменів. В цілому вони завойовують 65 медалей.
  • 1985 рік. Поява лінійки Jordan Brand - одягу, рекламованого Майклом Джорданом (Michael Jordan).
  • 1987 рік. Впровадження технології Air Max.
  • 1995 рік. Контракт з Міхаелем Шумахером (Michael Schumacher).

У 1995 Міхаель Шумахер підписав договір з компанією Nike

Рівно через 3 роки після укладання контракту з Червоним Бароном компанія оснащує до Чемпіонату Світу з футболу цілих 6 команд. Це потужний удар для німецького конкурента Adidas. Але на тлі очевидного успіху розгорається справжня криза. На одній з В'єтнамських фабрик в ході перевірки 1997 року виявлено концентрацію токсичних газів, що перевищує норму в сотні разів. Після публікації фотографії хлопчика, котрий зшиває м'яч з підписом Він працює за 0,6 долара в день, в США починаються серйозні хвилювання. У рідному місті Філа Найта жителі спалюють його опудало.

У рідному місті Філа Найта жителі спалюють його опудало

У розпал скандалу багато заводів в різних частинах світу були закриті, що сильно вдарило по доходах компанії і навіть поставило під загрозу сам факт її існування. Засновник і глава при цьому висловлювався іноді дуже жорстко, і в інтерв'ю виразів не добирав. У своє виправдання він сказав:

Важко залишатися врівноваженим і ввічливим, коли пропонуєш безліч робочих місць, допомагаєш встановлювати світові рекорди, а твоє опудало спалюють навпроти головного магазину в твоєму рідному місті.

І з цим важко не погодитися.

Ми можемо бути кращими

Філ Найт не опускає рук і вимовляє легендарні слова, які лягли в основу історії бренду Nike. Після з'ясування всіх причин, що викликали настільки жахливі показники токсичних випарів, було вирішено повністю змінити структуру виробництва.

Причина крилася в цехах, де корпус взуття з'єднувався з підошвою. Власники вирішують не витрачати гроші, щоб зам'яти справу або відкупитися. Навпаки - вина була повністю визнана, а на усунення проблеми кинуті всі сили. Підсумком стає винахід речовини, яка виключає 97% всіх речовин, що виділяються. Основою для неї стала звичайна вода.

Особисто для нас фігура Філа Найта стала мало не культовою після прочитання книги, про яку йшлося на початку. А після того, як ми дізнались, що він безкоштовно поділився секретом виготовлення речовини з усіма конкурентами, повага до нього виросла в мільйон разів. Це було зроблено з єдиною метою - турбота про здоров'я людей, котрі працюють у сфері виробництва взуття.

Після реорганізації представники місії ООН відвідали випадковий завод Nike. В ході перевірок порушень виявлено не було, і компанія стала золотим стандартом, на який повинні рівнятися всі інші. Так найбільша криза в історії компанії була подолана, а бренд вийшов з неї ще більш успішним і загартованим. У 2017 році Найк займав 16 щабель в рейтингу фірм з найбільш бездоганною репутацією.

Та до цього часу біля керма вже стояли інші люди. Білл Боуерман помирає в 1999 році, а Найт йде у відставку через 5 років. Він залишається почесним президентом. Рішення далося нелегко, але трагічна смерть старшого сина і тінь минулого скандалу зіграли ключову роль в його прийнятті. Він віддав компанії 52 роки і заслужив на відпочинок.

there is no finish line - Bill Bowerman

Великі гроші не завжди псують людей

У період депресії, пов'язаної зі скандалом, компанія, тим не менш, продовжує жити своїм життям. Крім виробництва взуття і спортивних речей, важливу частину в її розвитку відіграє меценатство. Наприклад, поки багато поливали брудом керівництво Nike, в Африці стартував проект Дівочий ефект, покликаний зробити все, щоб поліпшити рівень життя дівчаток-підлітків чорного континенту.

З інших загальновідомих справ Філа Найта можна виділити наступні:

  • Він жертвує колосальні 105 мільйонів доларів Стенфорду, що залишається на сьогоднішній день найбільшою сумою, подарованою школі приватною особою.
  • Суму в 100 мільйонів доларів отримує інститут раку. На знак подяки його перейменували в Knight Cancer Institute.
  • У 2016 році сімейство Найта очолило світовий список філантропів.
  • У сфері освіти засновник Nike витратив 500 мільйонів доларів на центр наукових досліджень університету Орегона і 400 мільйонів на стипендії для студентів Стенфорда.

Дружина Філа Пенні Найт (Penny Knight) в інтерв'ю сказала, що пожертвування - це спроба зробити хоч невелику частину планети щасливішим, закласти хоч одну цеглинку в будівництві сходів до мирного, щасливого життя на нашій планеті. Що ж, це гідний приклад для кожного з нас. Простий хлопець, який мріяв полегшити життя спортсменів, не відмовився від світлих ідей і продовжує робити все, що в його силах, даруючи усмішки мільйонам людей.

Філ Найт - бізнесмен, філантроп, співзасновник компанії «Nike» - одного з найбільших в світі постачальників спортивного одягу та взуття

На старт, увага, Nike!

Невід'ємною частиною історії компанії Nike є спорт. І якщо в рідних США конкуренція була швидко придушеною, то в Європі війна трьох левів триває досі. Adidas і Puma зовсім не хочуть ділити свій ринок з американцем, але доводиться. Зробивши акцент на роботі з окремими спортсменами, бренд Nike зміг домогтися світового успіху. А в 1982 був укладений довгостроковий договір з чемпіоном Англії з футболу Астон Віллою (Aston Villa Football Club).

У Сполучених Штатах наголос робиться на баскетбол. Тут у 1984 було заключено контракт з Майклом Джорданом, який рекламує окрему лінійку одягу і взуття. Також збільшується асортимент. До традиційного взуття для бігу приєднуються бутси і моделі для інших видів спорту. Окремо розвивається напрямок жіночого взуття та одягу Nike.

Популяризацією взуття від Найк займалися світові зірки, чиї імена в поєднанні з брендом вже могли принести хорошу рекламу. Але досягнуті успіхи показували, що взуття дійсно гідне своїх володарів. Початком співпраці зі спортсменами став 1972 рік, коли футболіст команди Орегонського університету одягає кросівки Moon Shoes і допомагає команді здобути перемогу. А потім ще шість разів вафельна підошва допомагала стати Дену Фоутсу (Dan Fouts) чемпіоном, але вже на професійному рівні.

Крім того, слід згадати такі імена:

У 1973 році Стів Префонтейн (Steve Prefontaine) в кросівках від Nike перемагає на Олімпійських іграх. Колеги, котрі сміялися над ним до цього, вирішують перевзутися в взуття від бренду, який подарував бігунові такий успіх.

У 1973 році Стів Префонтейн (Steve Prefontaine) в кросівках від Nike перемагає на Олімпійських іграх

Олімпіада-1980, котра проходила в Москві, знайома багатьом з нас завдяки боксерському поєдинку між зайцем і вовком з "Ну, постривай!". Але Стів Оветт (Steve Ovett) запам'ятав її завдяки перемозі на естафеті в 800 метрів і сріблу на дистанції 1500 метрів. Найк святкує з ним, адже їх кросівки сприяли успіху.

Рекорд Альберто Салазара (Alberto Salazar), встановлений в 1981 році на Нью-Йоркському забігу, багато в чому був заслугою кросівок від Найк, в які він був тоді взутий.

Шанувальникам Олімпійських видів спорту 1984 рік запам'ятався першим марафоном серед представниць прекрасної статі. Джоан Бенуа (Joan Benoit) встановлює на ньому світовий рекорд. Секретом її успіху також стали брендові кросівки.

У 1985 році почалася довга і успішна історія співпраці з Майклом Джорданом. Баскетболіст, який на той момент ще не добився світової слави, вийшов на майданчик в червоно-чорних кедах від Nike за що був оштрафований, адже у NBA був договір з Converse. Компанія оплачує 1000 доларів накладених санкцій і всі наступні стягнення, адже створений фурор і інтерес до Air Jordan багаторазово відшкодовує всі збитки.

У 1985 році почалася довга і успішна історія співпраці Nike з Майклом Джорданом

У 1995 році Nike зусиллями Піта Сампраса (Petros “Pete” Sampras) завойовує чемпіонство на Вімблдоні.

Через рік на Олімпійських іграх знову встановлюється світовий рекорд. Постарався Майкл Джонсон (Michael Johnson). Чи варто говорити, якої фірми були його кросівки, що важать всього 85 грам? Думаю, всі здогадалися.

Нікому невідомий тоді гольфіст Тайгер Вудс (Tiger Woods) підписує контракт з Найк і переходить з класу любителів в професіонали. З кросівками Nike на ногах він повністю виправдовує всі надії і стає зіркою світового рівня.

Тайгер Вудс (Tiger Woods) підписує контракт з Найк і переходить в клас професіоналів

Але справжньою несподіванкою стала перемога Ленса Армстронга (Lance Armstrong) на Тур де Франс в 1999 році. Спортсмен, котрий переніс важку хворобу і хіміотерапію, здавалося, може забути про виступи і думати лише про реабілітацію та відновлення. Але в компанії Найк повірили в перемогу, в те, що неможливе можливо, і знову прозвучало легендарне Just Do It!. Перемога була завойована.

Ленс Армстронг (Lance Armstrong) на Тур де Франс в 1999 році

Простий хлопець з Португалії домагається казкового успіху в Англії і переїжджає підкорювати Іспанію. Так, це Кріштіану Роналду (Cristiano Ronaldo), який до 2010 року стає справжньою суперзіркою, а допомагають йому в цьому бутси Mercurial Vapor Superfly II, здатні збільшувати розмір шипів в залежності від стану газону.

Це далеко не повний список. Є ще багато гідних людей, які могли б його поповнити, але в компанії говорять, що кожен в душі спортсмен і може домогтися успіху. Ми повністю з цим згідні, тому бажаємо читачам поповнити цей перелік своїм ім'ям.

Нова ера в історії Nike

Після відходу засновників компанія потрапила в надійні руки. Як і раніше основною є ставка на спорт. До речі, баскетболісти можуть зареєструватися в соціальній мережі, розробленій компанією Nike спеціально для любителів цього виду спорту. При цьому, тут тонко відчувають зміни. Поки інші ламають голови над тим, як залучити покупців, на офіційному сайті компанії успішно діє програма CUSTOMIZE. Вона дозволяє повністю спроектувати бажану модель кросівок і замовити їх. Є серед читачів люди з уявою? Можливо, це шанс не тільки отримати ексклюзивну пару взуття, але також місце дизайнера в брендовій компанії.

Нова ера в історії Nike

Також зміна епох і третє тисячоліття ознаменувалися укладенням договору з іншим популяризатором спорту - компанією Apple. Результатом союзу гігантів став набір Nike + iPod. Він включав в себе кросівки з плеєром, що дозволяв знати всю інформацію про досконалу пробіжку. З розвитком технологій з'являється бренд Nike+. Під ним виходить смарт-годинник та інші спортивні гаджети. Низька вартість і відмінна якість - це головна запорука популяризації спорту.

Починаючи з 2001 року вектор розвитку компанії дещо змінюється. Незважаючи на тісну співпрацю зі світовими зірками спорту, починають випускатися товари для широкого кола осіб. Набирає популярності девіз "Кожна людина - спортсмен". Завдяки цьому багато людей в світі вирішують спробувати свої сили в спорті. Для одних це стає першим кроком до світової слави, інші змогли просто поліпшити своє самопочуття і здоров'я. У будь-якому випадку, Nike став джерелом натхнення для мільйонів простих людей.

Nike став джерелом натхнення для мільйонів простих людей

Сьогодні це не тільки виробник взуття. Асортимент Nike є значно ширшим. Існує навіть окрема лінійка костюмів і аксесуарів для серферів - Hurley. Не меншу за спортивні товари популярність мають моделі, призначені для повсякденного життя. Тут дуже багато пропозицій для представниць прекрасної статі, які розуміються на зручному та актуальному одязі.

До речі, у 2002 році була поглинена компанія Converse Inc, яка була головним конкурентом у сегменті спортивного взуття, призначеного для гри в баскетбол. Тобто Філ Найт йшов на спокій повним переможцем. Здається, на цьому можна закінчити блискучу історію сходження легенди на вершину слави. Але є одне АЛЕ. Мало хто, читаючи про гроші і успіх, замислюється про сім'ї великих людей. Нам би хотілося розкрити і цю сторінку історії, адже вона є не менш важливою.

Сім'я Філа Найта

Сім'я Філа Найта

Старому Найту не доведеться проводити фінал життя на самоті. Любов всього свого життя він зустрів, будучи викладачем в Портлендському університеті. Обраницею стала Пенелопа Паркс (Penelope Parks). Після довгих романтичних залицянь вони одружилися. Знаменною датою стало 13 вересня 1968 року. Рік по тому в сім'ї зазвучали дитячі крики - щаслива пара обзавелася дитиною. Пізніше з'являються на світ Тревіс і Христина.

Згадуючи про своє сімейне життя, Філ говорив, що в ньому, як і в бізнесі, бувають різні етапи, але в цілому воно нагадує боротьбу хаосу і порядку. На початковому етапі Пенелопа, подібно Гомерівській героїні, у всьому підтримувала чоловіка, брала участь в акціях і навіть відвідувала спортивні заходи. Для неї все це було новим. Але чоловік згадує, що бували і часи, коли вона билася в нападах, викликаних панічними атаками від незліченних неоплачених рахунків і кредитів. При цьому, її вірність чоловікові і любов ніколи не ставилися під сумнів. Вона стійко перенесла всі негаразди.

Будьте готові до темних часів

Це ще одна з улюблених цитат засновника Nike. Про неї він часто згадує, коли мова заходить про дітей. Бізнес завжди займав левову частку часу, тому Філ чесно каже, що ніколи не був справжнім батьком своїм синам і дочці. Метью, старший з них, вже в три роки сказав, що ніколи не взує взуття, вироблене батьком, настільки йому невистачало уваги тата.

День у день діти чули обіцянки від глави сімейства відправитися на вихідних за місто на пікнік. Але цього не відбувалося. Ще більшим бар'єром стала відсутність інтересу до спорту у дітей, а для батька він був сенсом усього життя. Окремою драмою стала загибель Метью, який потонув під час занурення з аквалангом на озері в Сальвадорі. Йому було всього 34 роки. Батько, переживши удар, вирішив піти з поста глави компанії і повністю присвятити себе сім'ї. Він втратив дітей, але, можливо, зможе надолужити згаяне з онуками. Побажаємо удачі дідусеві!

Багато з вас, прочитавши цей розділ, кинулися критикувати або захищати бізнесмена. Так, він був неправий, віддаючи всього себе бізнесу - відповімо сім'янинам. Так, він просто хотів зробити світ кращим і заробляв гроші для своєї родини - це наша відповідь годувальникам.

Багато з нас, незалежно від статі і віку, вже перебувають у подібній ситуації. Тому слід знайти золоту середину і залишатися хорошим батьком, при цьому продуктивно працюючи. І нехай кожному з нас допомагає в цій роботі якісне взуття від фірми Nike.

Десять правил от Фила Найта

Десять правил від Філа Найта

Вже закінчуючи статтю, ми натрапили на 10 життєвих кредо засновника багатомільйонного бізнесу і не змогли втриматися від їх озвучення для вас, дорогі читачі. Сподіваємось, ви також перейнялися історією і зрозумієте, що без них вона була б неповна, адже це складова частина історії успіху Nike. Отже:

  1. Кожен повинен знайти власну божевільну ідею.
  2. Слід ліквідувати розрив між є і буде.
  3. Не слід боятися боротьби.
  4. Недоліки потрібно зрозуміти.
  5. Наймай на роботу розумників.
  6. Конкуренція - це твоє здоров'я.
  7. Мікроменеджмент неефективний.
  8. Ясне бачення проблеми - половина рішення.
  9. Найлютіший ворог лідера - це відсутність уяви.
  10. Просто зроби це!

Завершуючи нашу імпровізовану подорож, не можна не відзначити, що історія легендарного бренду Nike зі своїми злетами і падіннями - класичне втілення американської мрії. Своєму існуванню компанія зобов'язана звичайному студенту, який просто не зміг знайти на ринку гідну пару спортивного взуття. Вирішивши зайняти вільну нішу, він створює власну компанію, яка роки потому домагається світової слави. Багато в чому саме Nike перетворила спорт з простого видовища в багатомільйонну галузь бізнесу. Багато в чому саме завдяки зусиллям співробітників компанії спорт став таким популярним.

   
  

Автор блогу Роман Юрченко,

14 листопада 2018 року